Friday

Yesterdays news... Versace for H&M

Jag tycker att idén är toppen, stora designers som släpper en mindre och billigare kollektion för H&M så att alla ska ha råd att glida omkring i deras kläder . 
Men det funkar ju tyvärr inte. 
Istället är det så att de som är snabbast med att köpa upp så många plagg de kan säljer vidare dem på en gång för att tjäna pengar. Som att köpa och sälja aktier. Och priset när man köper kläderna på Blocket eller Tradera är oftast mycket högre än H&M's ordinarie pris. Så klart.

De gånger jag har sett plagg som blivit tillbaka lämnade till butiken från dessa samarbeten har jag blivit lite glad och varm i hjärtat. Tänkt typ "Åh, någon vänlig själ som inte vill utnyttja systemet, så fint". 

Jag kan nästan bli lite äcklad och anti av all hysteri. Jag skulle aldrig köpa ngt bara för att det är ett visst märke, jag måste tycka att det är snyggt och att det känns som jag. Med det sagt menar jag inte att jag aldrig köper märkeskläder, för det gör jag, men bara sådant som jag verkligen gillar. 

Att det har blivit ett sätt att tjäna pengar för gemene man känns skruvat. Är inte meningen att  att alla ska ha en chans på dessa kollektioner? Eller iaf the lucky ones och inte bara the fastest ones? 

H&M släppte kollektionen i butik och på nätet igår (vilket ingen säkert har undgått) och samma dag kl.12.22  låg första annonsen ute på Blocket.  

Kanske låter jag bitter? Är det 2000-talets business att köpa, sälja och tjäna pengar på H&M's special kollektioner? Eller är det H&M som är boven i dramat? Hur tänker ni? Det är så svårt att föra en diskussion med enbart sig själv...

Hur som, tyckte jag såg ett par heta tights (eller leggings som det egentligen heter fast tights låter bättre, leggings låter ju som något en daggmask skulle ha på sig - okej, sidospår...) med nå blad och färgglatt på... Dom hade jag nog kunnat slå till på.


Hann ni roffa åt er något? 

No comments: