Monday

Länsförsäkringar - sämsta valet?

Jag har väldigt mycket kläder. Och skor. Och väskor. 
Alla mina grejer får inte plats i lägenheten därför får jag dels köra på säsongsgarderob (dvs att när det är sommar så ligger alla mina höst- och vinterkläder i källaren. Och på hösten så packas alla sommar- och vårkläder ner. Ja, ni fattar) och dels packa ner sånt som jag inte använder hela tiden.

För ett tag sen så skulle jag ner och hämta upp alla mina dyrgripar och efterlängtade fynd som legat och längtat efter kallare väder. 
När jag kommer ner i källaren känner jag en märklig lukt "är det mögel" är min första tanke men optimistisk som jag är slår jag bort den.
Jag låser upp mitt förråd och möts av vatten. Mycket vatten. 
Nästan alla kartonger som står staplade på golvet är genomblöta. 
Blir så klart lite knäckt men tänker "det är bara vatten". Men det visar sig att allt i kartongerna har möglat och ett nytt sorts djurliv (hade säkert kunnat vinna något pris för senaste djurart) har växt fram bland mina älskade kläder och prylar.
Känner mig nedslagen och gråtfärdig (Hej jag är rätt larvig och jag känner faktiskt till de riktiga världsproblemen).
Efter att ha smält det hela kontaktar jag mitt försäkringsbolag, Länsförsäkringar.
De vill ha in ett intyg från min hyresvärd - inga problem. Några dagar senare får jag ett kort,  opersonligt och otrevligt mail om att min försäkring inte täcker detta.
VA?
Ingen förklaring, inget "kontakta oss om du har några frågor kring detta". 
Jag lackar och ringer upp Länsförsäkringar. 
Ingen kan svara på varför min hemförsäkring inte täcker detta. 
Jag blir runtkopplad och får vänta, vänta och vänta i luren - till slut ber dom att få ringa tillbaka.
Svaret jag då får är att en hemförsäkring inte kan täcka allt. De måste ha undantag som de inte ersätter. 
Eh, jaha men så bra då. Alltså har jag en hemförsäkring som täcker en del men inte allt. Vad är då poängen att ha en när det väl händer något? Och visst förstår jag att en hemförsäkring inte kan täcka allt men kom igen, källarförrådet? 

Jag är vid det här laget irriterad och kvinnan jag pratar med verkar inte ha någon koll. Hon menar att jag hade kunnat ta reda på att den inte täcker för just den här "olyckan" när jag tecknade försäkringen. Hur då undrar jag, -jag skulle ha bett dem skicka en broschyr där det står eller kollat upp det själv på deras hemsida... 
Jag kan tycka att det är svårt att leta efter något om man inte vet att man letar.

MEN säger hon, om jag börjar betala lite mer varje månad så kommer försäkringen i fortsättningen att täcka för just den här skadan. Nämen vilken tur!! 

Vad gör man?

Det här är inte första gången jag upplever/hör om problem med Länsförsäkringar men definitivt den sista.
Bye bye Länsförsäkringar! Aldrig ska vi mötas igen!

Har ni tips på något bra försäkringsbolag? Något som inte har så många "undantag" och som är trevliga. Speciellt trevliga, då brukar allt lösa sig. 
Det är allt jag begär.